TATRY 2010/2

Zápisky z 56. TATRANSKÉHO POHÁRU, pokračuje Míla

Protože čas letí a pracovně aktivní lidé ho obecně mají méně než penzisti, pokusím se (se svolením autorky první části našeho vyprávění) popis našeho tatranského výletu dokončit.

kliknutím zvětšit
Ranní pohled z okna - jdeme do kolen

Den pátý: středa 6. 10. 2010

Smokovecká předpověď tatranského počasí bývá velmi přesná a včera věštila mírné zlepšení úterního ohavného počasí. Ovšem ranní pohled z okna hotelu na nedaleký Gerlach, Velické granáty a Končistou, topící se v ostrém ranním sluníčku bez jediného náznaku jakékoli oblačnosti, nám skoro vyrazil dech.

Zmákli jsme to!!

Spokojeně jsme spapali opulentní snídani a během jízdy na parkoviště u zastávky Popradské pleso jsme přemítali, kam se vydat. Los padl na Popradské pleso a pak se uvidí. Po pohodlné asfaltce jsme k plesu skoro vyběhli, v horském hotelu jsme doplnili deficit tekutin a vydali se na Ostervu.  Tatranští znalci vědí, o co jde, je to dost nekonečné únavné cikcak stoupání s převýšením 470 m, na jehož konci je ovšem úžasný rozhled do celé Liptovské kotliny a při pěkném počasí ještě mnohem dál.

Vybaveni dvěma páry hůlek (pro ty starší či méně zkušené) jsme obešli pleso a začali pomalu stoupat. Netušili jsme ovšem, že právě začal horor. Spodní část cesty, poskládané z morénových kamenů, byla totiž ještě okolo 11 hodiny ponořena do hlubokého stínu, a jak známo, kam nechodí slunce, musí často docházet lékař. Ukázalo se totiž, že některé balvany jsou pokryty tenkou vrstvou ledu a plánovaná únavná nuda se změnila v boj o rovnováhu, či dokonce o holé životy. Chvíli jsem váhal, jestli nemáme zvolit náhradní program, ale Honza mezitím zvýšil tempo a zmizel kdesi nahoře - takže kostky byly vrženy a začali jsme se potácivě plazit nahoru. Co dodat, šli jsme tam asi dvě hodiny, ale došli. Naše pocity v sedle Ostervy asi nejlíp vystihuje portrét Petra v pozadí s nejkrásnějším štítem Tater, Velkou Vysokou.

kliknutím zvětšit
Liptov, Nízké Tatry a ještě bůhvíco...

Nicméně odměna za přestálé útrapy stála za to. Pohled na pleso, do Mengusovské doliny i do Liptovské kotliny byl přímo ohromující, jeden slovenský šachista nám pak večer říkal, že viditelnost byla snad 100 km. Takže jsme si odpočinuli, pokochali se, vypili tekutiny, snědli vrcholovou čokoládičku, a hajdy zpátky k autu. Honzovi se sice nesplnil jeho sen „vylézt na Tupou", ale i tak to stálo za to. Na zpáteční cestě jsme ještě zběžně prošli kousek Symbolického cintorínu (= hřbitova) s pomníčky obětem Tater, rychle došli k autu, s povděkem kvitovali, že parkování bylo bezplatné, a vyrazili zpátky do Tatranských Zrubov.

Petr si hezky zatrénoval na večer

Za šachovnicí to tentokrát tak slavné nebylo. Jen Petr naprosto zkušeně odremizoval soupeře s elem 2094. Honza získal černými v sicilce přivyhranou pozici s Párákem (2168), ale přehlédl jednoduchý protiútok a dostal mat. A já jsem dostal hodně nepříjemného soupeře - Michaela Kubíka z Beskydské šachové školy (ročník 1997, elo 1806, ale 4 body z 5, nasazování dvojic bylo někdy opravdu zvláštní). Partie se nám opravdu „povedla", celkem 5 krát se hodnocení pozice zásadně měnilo, ale partie nakonec skončila remízou - vyhrát si opravdu nikdo z nás nezasloužil.

Počet bodů po šestém kole: Vanka 3,5, Framberk 3, Buriánek 4.

Den šestý: čtvrtek 7. 10. 2010

Počasí jako včera, ovšem nožičky trochu bolely - takže hurá lanovkou z Tatranské Lomnice na Skalnaté pleso a dál na Lomnické sedlo. Ale ouha, horní lanovka má poruchu, takže původní zcela rekreační program jsme operativně změnili a vydali se po magistrále směrem na Velkou Svišťovku. Obloha zase jako vymalovaná, nálada podle toho, postup na východ ale trošku pomalejší, ani magistrála není tak docela bezproblémovou procházkou.

Velká Svišťovka, v pozadí Belanské Tatry

Krátce po poledni se nám zjevuje potenciální cíl našeho výletu, ale závěrečný výšlap do výšky 2038 m působí dost odpudivě. Takže dál se pouštíme jen my dva s Honzou a okolo jedné se nám za odměnu otevírá překrásný výhled na panoráma Belanských Tater. Poobědváme, dáme vrcholového panáčka, a uháníme zpátky.

Podvečer na Lomnické věži

Petr s Mončou nás už vítají u Skalnatého plesa s dobrou zprávou - lanovku už spravili a můžeme ještě vyjet na vyhlídku v Lomnickém sedle, jen je nutno si pospíšit, nahoru to jezdí jen do 15:30 (bylo asi 15:28). Takže rychle jízdenky a už jedeme sedačkou, trošku se začínáme klepat začínajícím chládkem (aspoň my, co nemáme rukavice, že), ale asi za 10 minut vyskakujeme v sedle (moje ztuhlá kolena si trochu zaprotestovala) a jdeme na vyhlídku na Lomnické veži (2211). I v podvečer je všechno vidět krásně, ale lanovka zpátky nečeká a v 16:30 jedeme dolů. Tentokrát stíháme minimální hygienu a večeři jen tak tak a zasedáme k důležitému sedmému kolu.

kliknutím zvětšit
Támhle vylezem (anebo ne?)!

Honza s Petrem se pustili do boje, ale mě to prostě vůbec nejde, promyslím spoustu času a nemám vůbec nic, spíš si myslím, že stojím hůř. A tak soupeř (2004) vystihne mé rozpoložení a já nabídnutou remízu už v desátém tahu přijímám a jdu se koukat. Petr mezitím přehodí tahy a má pěšce míň, ale soupeř (2124) hraje překvapivě nejistě a umožní mu přechod dokonce do lepší věžovky - jenže všechny věžovky... no znáte to, jasná remíza. Honza získal ve své oblíbené sicilské výhodu, jenže věci nebyly jednoduché a soupeřova (1825) vynalézavá hra byla nakonec po Honzově hrubce odměněna bodem.

Počet bodů po sedmém kole: Vanka 4, Framberk 3, Buriánek 4,5.

Den sedmý: pátek 8. 10. 2010

A do třetice nebe bez mráčku. A protože Honzova touha po Tupé zůstala bez odezvy, vydali jsme se brzy ráno ze Štrbského plesa sice opět na Popradské, ovšem tentokrát s touhou pokořit Koprovský štít (2363 m). Petr se zřejmě v Tatrách hodně rychle aklimatizoval a namlsal, takže nám až na pleso neustále šlapal na paty a taktně tím nás pobízel k vyššímu výkonu.

Honza na Koprovském štítu

Pivo jsme z časových důvodů tentokrát vynechali a vydali se směrem k Velkému Hincovu plesu, největšímu to slovenskému tatranskému jezeru. Led se tentokrát nekonal, sluníčko nepřestávalo hřát, a úderem půl druhé vrcholové družstvo ve složení Honza a já stanulo na skalnatém vrcholu Koprovského štítu. Pohled okolo se opět dal těžko popsat, viz vrcholová fotka.

Mě se tam taky líbilo!

Petr s Monikou se taky pochlapili a došli až na Hincovo pleso - no prostě na závěr pobytu i hodně dobrý sportovní výkon, ne? Večeři jsme stihli, kolo s malým zpožděním taky, výsledky ale (asi dost zákonitě, přece jen únava tady byla) zase jen střídavé - Honza sice vyhrál, ale Petr naopak. A vrcholem určitě byla moje remíza v úplně vyhrané pozici (jak mne doma taktně upozornil přítel Fritz).

Počet bodů po osmém kole: Vanka 4,5, Framberk 4, Buriánek 4,5.

Cesta na Koprovský - tam a zase zpátky

Den osmý a poslední: sobota 9. 10. 2010

Včera jsme dostali jasný pokyn k rannímu vyklizení pokojů, takže pohled z okna sice potvrdil, že krásné počasí bude trvat (při odjezdu to moc rád nemám, radši deštíček), ale musíme rychle zabalit, dát do auta, a hajdy na poslední kolo. Honza i já jsme své partie rychle dali (mírně či více znechuceni) za remis, Petr ale (aspoň zpočátku) bojoval o dílčí cenu pro nejlepšího hráče s elem pod 1850. A i když jeho konkurent a můj soupeř ze šestého kola Míša Kubík stál záhy jasně na výhru, Petr pokračoval ve výborném výkonu a po chybě soupeře slavně zvítězil.

Takže jsme už na nic nečekali, nasedli do škodovky a nastoupili zpáteční cestu slunným Liptovem. Měli jsme teď možnost si konečně prohlédnout všechno to, co jsme při cestě tam kvůli počasí neviděli, a kupodivu cesta zpět ani nikterak nudná. Značkami směr Púchov totiž vůbec neoplývala, a nebýt jasného vodítka v podobě Váhu (tu vlevo, tu vpravo), kdoví, kam bychom dojeli. Hlad nás zastavil ve vesničce Oblazov na silnici č. 507 do Bytče, v penziónu a restauraci s prazvláštním názvem Sedem hriechov. Seděli tam venku ale i místní hosté, a tak jsme usoudili, že by mohli dobře vařit. A nespletli jsme se - obsluha příjemná, porce obří a jídlo vynikající, ceny mírné a k tomu stylový jídelní lístek na pekelně červeném ohořelém papíře (samozřejmě dobře zalaminovaném) a se zajímavým čtením o sedmi smrtelných hříších a o známé Ďáblově bibli. Rozhodně můžeme tuhle hospodu všem cestovatelům na sever Slovenska jen a jen doporučit.

Chtěl jsem napsat, že dál už cesta probíhala normálně, ale bohužel to tak vůbec nebylo. Na dost nepřehledné a docela frekventované silnici z Otrokovic do Hulína nás předjeli rychlostí asi tak 140 km/h dva motocyklisté. Ten první ve vší šílenosti docela elegantně (bylo vidět, že je to sice blázen, ale že „to má v ruce"), ale za ním jeho kamarád už o poznání křečovitěji. Než jsme stačili pohovořit o dárcích orgánů, mává na nás nějaký strejda, abychom zpomalili. Za zatáčkou stál traktor, odbočující doleva, za ním fronta v protisměru a několik lidí, spěchajících kamsi pod sráz vlevo od silnice. A ten první motocyklista se zrovna vracel zpět a zastavoval... Z místa nehody jsme co nejrychleji odjeli a zastavili při nejbližší příležitosti na kafe. A ještě před Prahou jsme poslouchali zprávu o tom, že pokračuje vyšetřování smrtelné dopravní nehody na Kroměřížsku.

Co dodat? Myslím, že společensky i turisticky se Tatry 2010 dokonale vydařily a doufám, že je to názor všech účastníků. Šachově zazářil Petr (perfo 2067), nejen výsledkem, ale hlavně hrou se silnými soupeři. Doufám, Petře, že Ti sebedůvěra, nabytá za šachovnicí i na tatranských chodníčcích, i nadále vydrží. Honza pokazil několik dobře stojících partií, mohl dosáhnout taky výš. No a já bych měl na ten turnaj co nejrychleji zapomenout, jen jestli to půjde.

Konečný výsledek: 1. IM Piankov (UKR) 7,5, 2. GM Talla 7, 3. IM Michenka 6,5, ... 41. Buriánek 5,5, 53. Vanka 5, 100. Framberk 4,5.

názory k článku

Honza F. - 19.10.2010 10:45
Jojo, Tatry se moc povedly...to místo má nepopsatelné kouzlo, šachy nejsou tak důležité...uvažuji, že tam příští rok vyrazíme opět...kdo se přidá???

Petr - 19.10.2010 10:59
Předseda má pravdu, krásná dovolená to byla, myslím, že mohu napsat za všechny, že se nám tam moc líbilo. Šachy měly také něco do sebe...vážně s Mončou uvažujeme, že si to příští rok zopakujeme.

kapitan Zrcatko - 19.10.2010 17:26
Hezke poctenicko, taky jsem doma brousil zubama svou horolezeckou hul. To ja neslibuji nic, ale letos v prosinci me muzete potkat na London Chess Classic. Natrhnu vsechno vsem, howgh...

Monika - 20.10.2010 08:02
Mílo, moc děkuji za dopsání, ještě dodáme nějaké fotečky. ;-) No a Tatry 2011 - tam prostě pojedeme!!! Není co řešit, je to báječný turnaj. Celý den na poznávání krás a večerní partie - to prostě nemá chybu!!!! Byla jsem moc spokojená. ;-) :-)

Míla - 29.10.2010 20:07
Doporučuji podívat se na vlašimské stránky http://www.sachyvlasim.cz/, kde je pěkný dvoudílný článek o Tatrách z pera (či spíš klávesnice) Tomáše Vojty, s ukázkami z jeho partií. Zejména jeho kombinace s Martinem Bargelem opravdu stojí zato a podle mne bude aspirovat minimálně na partii tohoto měsíce.